Sprawozdanie
z działalności Zarządu SRGiWP za 2007 r.
W okresie sprawozdawczym Zarząd Stowarzyszenia
Rozwoju Gminy i Wspierania Przedsiębiorczości zbierał się cztery
razy na protokołowanych posiedzeniach. Zarząd realizował zadania statutowe
Stowarzyszenia, między innymi: rozwój Funduszu Pożyczek Wzajemnych, realizacja dwóch
projektów HPI - "Rozwój pszczelarstwa w gminie Żegocina" i
"Sieć funduszy lokalnych szansą na rozwój dla gospodarstw z projektów HPI",
działalność pomocowa dla potrzebujących.
W roku 2007 r. Komisja opiniująca Fundusz Pożyczek
Wzajemnych zbierała się 12 razy. Przyznano i udzielono 90 pożyczek, o 19.500,00 zł
więcej niż w roku poprzednim i wypłacono o 4.223,51 zł mniej udziałów własnych w
stosunku do roku poprzedniego. W roku sprawozdawczym był i nadal jest realizowany projekt
Fundacji HPI dotyczący rozwoju pszczelarstwa w gminie Żegocina, który zakłada poprawę
gospodarki pasiecznej na terenie gminy i gmin sąsiednich. Latem 2007 roku zostały
przekazane pierwsze rodziny pszczele z własnego chowu jako dar. Idea przekazywania daru
jest jednym z ważniejszych elementów realizowanego projektu. Projekt zakłada
podniesienie kwalifikacji i umiejętności, które są potrzebne do prowadzenie
nowoczesnej gospodarki pasiecznej, dlatego też w okresie wiosennym i jesiennym odbyły
się szkolenia dla grupy pszczelarzy. Frekwencja na zebraniach i szkoleniach była prawie
100%. Pszczelarze uczestniczyli również w szkoleniach wyjazdowych. Stowarzyszenie
prenumeruje literaturę branżową, którą rolnicy wypożyczają co też przyczynia się
do podnoszenia wiedzy w tej dziedzinie. Grupa chętnie sobie nawzajem pomaga, dobrze
układa się współpraca z Gminnym Kołem Pszczelarzy.
25 września 2007 r. odbyła się w Żegocinie prezentacja pracy
doktorskiej Pana Rafała Łaskiego - wiceprezesa Fundacji HPI w USA. Praca była pisana na
podstawie ankiet, którą przeprowadziła nasza organizacja z rolnikami uczestniczącymi w
projekcie "Rozwój bydła pc w gospodarstwach rodzinnych". Podczas tego
spotkania uczestniczyli rolnicy realizujący ten projekt.
Kolejnym projektem Fundacji HPI jaki realizuje Stowarzyszenie jest "Sieć funduszy
lokalnych szansą na rozwój dla gospodarstw z projektów HPI". Jest to czteroletni
program, którego koordynatorem jest nasze Stowarzyszenie. Celem jest stworzenie sieci
Funduszy pożyczkowych na przykładzie Żegociny.
Uczestniczą w nim gminy, które już wcześnie realizowały
projekty HPI: /obecnie powstało już osiem funduszy w Polsce - tyle zakłdał projekt
HPI/. Organizacje uczestniczące w projekcie sporządzają szczegółowe raporty i
przesyłają do Żegociny, nasze Stowarzyszenie sporządza jeden raport ze wszystkich
projektów łącznie i wysyła do Fundacji w formie elektronicznej i pisemnej.
25 i 26 października 2007r. w związku z realizacją
programów HPI odbyły się dwa spotkania szkoleniowe z Przedstawicielami Fundacji HPI z
Warszawy. Uczestnikami byli również liderzy stowarzyszeń z kilku województw Polski,
którzy również uczestniczą w podobnych programach jak Żegocina. Do każdego projektu
realizowanego przez Stowarzyszenie prowadzona jest analityka księgowa.
W okresie sprawozdawczym Stowarzyszenie Rozwoju Gminy już
po raz drugi zorganizowało pod przewodnictwem naszego członka Zarządu pana Tadeusza
Olszewskiego loterię "Gorące Serca". Akcja ta odbyła się w sierpniu, a jego
finał podczas gminnego święta "Urodziny Zegociny". W inicjatywę jako
wolontariusze aktywnie włączyła się młodzież szkolna oraz przedsiębiorcy, którzy
byli sponsorami fantów i nagród. Dochód z loterii wyniósł 2 947,00 zł. Pieniądze
zostały przekazane osobom przewlekle chorym z terenu naszej gminy wskazanych przez
pracowników opieki społecznej. Fanty,które pozostały po zakończeniu loterii w ilości
154 sztuki przekazano Samorządowi Uczniowskiemu Zespołu Szkół w Żegocinie z
przeznaczeniem na loterię fantową organizowaną w szkole. Dokumentacja rozliczeniowa
loterii oraz protokół z podziału środków pieniężnych i nazwiska obdarowanych osób
znajdują się w biurze Stowarzyszenia.
Kolejną imprezą pod patronatem stowarzyszenia był
"II Gminny Turniej Piłki Nożnej o Puchar Stowarzyszenia". Dla zwycięzkiej
drużyny ufundowano główną nagrodę - komplet strojów sportowych oraz piłkę i
puchar, dla wszysktkich drużyn uczestniczących w rozgrywkach ufundowano piłki, a dla
najlepszego strzelca, bramkarza i zawodnika puchary - kwota: 1.839,41, w tym: za wodę dla
zawodników - 342,00, nagrody - 1.497,41. Inicjatywa ta odbyła pod przewodnictwem przez
Pana Wojciecha Wrony -członka Zarządu Stowarzyszenia i pana Bogdana Bielaka - członka
Komisji Rewizyjnej.
Do naszej organizacji często wpływają prośby o wsparcie
różnych inicjatyw społecznych oraz prośby osób prywatnych. W miarę możliwości
Zarząd
przychyla się do tych próśb i stara się pomóc. W roku sprawozdawczym
dófinansowaliśmy następuj ące inicjatywy:
- Wyjaz młodzieży Zespołu Szkół w Żegocine na Węgry - kwota: 500,00 zł
- Dofinansowanie "Międzyszkolnego konkursu języka niemieckiego" organizowanego
przez Zespół Szkół w Żegocinie - kwota: 200,00 zł,
- Dofinansowanie świetlicy przy Publicznej Szkole Podstawowej w Żegocinie - kwota:
200,00 zł,
- Nagrody książkowe dla uczestników Konkursu Palm Wielkanocnych - książki zakupiono
za kwotę: 299,91 zł,
- Książki i słodycze przekazane młodzieży z Węgier przebywającej w Żegocinie w
ramach wymiany młodzieży polsko - węgierskiej podczas spotkania z przedstawicielami
Stowarzyszenia - zakupiono książki i słodycze za kwotę: 263,94 zł,
- Dofinansowanie obchodów Święta Patrona Publicznej Szkoły Podstawowej w Bytomsku -
Św. Mikołaja - zakup choinki jako elementu dekoracyjnego oraz słodycze dla dzieci za
kwotę: 212,40 zł (w tym: choinka 150,00, słodycze: 62,40),
- Zakup paczek mikołajowych dla siedmiorga dzieci z naszej gminy /w tym pięcioro dzieci
z Żegociny i dwoje z Rozdziela/ za kwotę: 109,34 zł,
- Darowizna w kwocie 500,00 dla rodziny z Rozdziela na leczenie ciężko chorej żony
/nazwisko znane Zarządowi, dokumenty potwierdzające odbiór darowizny w biurze
stowarzyszenia/,
- Przekazano 10 szt. książek Zespołowi Szkół w Żegocinie na loterię, z której
dochód przeznaczono na leczenie niepełnosprawnych absolwentów oraz fundusz
stypendialny.
W realizacji powyższych celów statutowych Stowarzyszenie opiera
się na społecznej pracy Zarządu w składzie 5 osób, Komisji Rewizyjnej w składzie - 3
osoby oraz Komisji udzielania pożyczek z Funduszu Pożyczek Wzajemnych w składzie - 5
osób.
W roku sprawozdawczym pracowało dwóch pracowników. Korzystano
również z konsultacji prawnika sprawującego nadzór prawny nad całością
działalności
Stowarzyszenia oraz korzystano z fachowej pracy w poszczególnych projektach były to
umowy zlecenie /szczegóły w sprawozdaniu finansowym/. Stowarzyszenie Rozwoju Gminy i
Wspierania Przedsiębiorczości prowadzi współpracę z Urzędem Gminy, Ośrodkiem
Doradztwa Rolniczego, Kołem Ekologicznym oraz Biblioteką Publiczną, w Żegocinie,
Stowarzyszeniem Przyjaciół Ziemi Żegocińskiej im. Czesława Blajdy, a także z
placówkami oświatowymi oraz przedsiębiorcami naszej gminy i kołem pszczelarskim. Jest
to jeden z celów statutowych który mówi o współpracy i wymianie doświadczeń z
innymi podmiotami społecznymi, gospodarczymi administracyjnymi o zbieżnych celach i
zadaniach.
Za współpracę, chęć integracji i dbanie o podejmowanie
społecznych działań Zarząd Stowarzyszenia składa wszystkim serdeczne i gorące
podziękowania.
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej:
Komisja Rewizyjna w składzie: Bogdan Bielak, Józef Kępa, Jacek
Krajewski w okresie sprawozdawczym odbyła 4 posiedzenia z Zarządem Stowarzyszenia,
uczestnicząc w dyskusjach dotyczących działalności Stowarzyszenia oraz jeden raz
obradowała sprawdzając i podsumowując działalność SRGiWP za rok sprawozdawczy 2007.
Kontroli poddano następujące dziedziny działalności Stowarzyszenia:
1. FUNDUSZ POŻYCZEK WZAJEMNYCH - w roku sprawozdawczym udzielono 90 pożyczek na kwotę:
637 500,00. Wypłacono udziałów własnych na kwotę: 80 6 89,98 zł. Fundusz
Pożyczek Wzajemnych zawiera 12 raportów miesięcznych z poszczególnymi wpłatami i
wypłatami.
Wpłaty do FPW:
. Jednorazowe składki członkowskie na Fundusz Pożyczek Wzajemnych w
kwocie 50,00 zł,
. udziały własne członków FPW zadeklarowane indywidualnie przez
poszczególnych członków I w deklaracjach członkowskich I odpowiednie do danej linii
pożyczkowej zgodnie z regulaminem Funduszu Pożyczek Wzajemnych,
. raty spłat pożyczek to jest / raty kapitałowe + odsetki zgodnie z
umową pożyczki Wypłaty z FPW,
. pożyczki wg umów,
. udziały własne wg kart udziałów,
. Wpłaty do banku i na konto podstawowe wg not.
Do prowadzenia FPW w roku sprawozdawczym wykorzystano 106
bloków KP, ponumerowanych i opieczętowanych, zarejestrowanych w księdze druków
ścisłego zarejestrowania. Bloki KP zdeponowano w archiwum Stowarzyszenia.
Na 31 grudnia 2007r. z udzielonych pożyczek z Funduszu Pożyczek
Wzajemnych pozostaje do spłaty kwota: 468.637,41 zł. Udziały własne członków
Stowarzyszenia wynoszą: 136.165,57 zł.
2. DOKUMENTY PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW pozostałej działalności SRGiWP- za rok 2007
przychody:
. składki członkowskie: 1.180,00
. odsetki od udzielonych pożyczek z Funduszu pożyczek Wzajemnych:
48.267,92
. odsetki od lokat bankowych: 735,96
. przychody ze sprzedaży książek: 595,00
. Inne przychody z tytuh~ not obciążeniowych: 13 948,36
Razem przychody: 64 727,24
3. Koszty działalności:
. Wynagrodzenia pracowników w tym pracownik obsługi biura, księgowa:
33.73 5,82 zł,
. Usługi obce w tym umowy zlecenia, opłaty za telefon, prowizje
bankowe, czynsz najmu: 15.392,26 zł
. Składki ubezpieczeń społecznych od wynagrodzeń i umów zleceń: 7
874,85
. Zużycie materiałów biurowych, druków, zakup wyposażenia, opłata
za ogrzewanie pomieszczenia biurowego: 5.735,28 zł,
. Pozostałe koszty - zakup nagród na konkursy, dofinansowanie imprez
okolicznościowych, wsparcie finansowe: 1.699,91 zł
. Koszty karnych odsetek: 4,37 zł,
Razem koszty: 64. 442,49 zł.
Koszty nie stanowiące uzyskania przychodu: m.inn. koszty nie stanowiące uzyskania
przychodu wsparcie finansowe, ufundowane nagrody, dofinansowanie imprez): 28.18,54 zł. Razem
koszty uzyskania przychodu: 61.623,95 zł.
Komisja Rewizyjna ocenia pracę Zarządu Stowarzyszenia pozytywnie i
stosownie do Statutu SRGiWP zarejestrowanego w Sądzie Okręgowym w Tarnowie Sygn.akt NS
Rej. ST 2 1/96 dnia 22 10.1 996 r. i paragraf 33 Statutu Stowarzyszenia składa wniosek do
Walnego Zgromadzenia o udzielenie absolutorium z działalności za okres sprawozdawczy
2007 r.
Komisja Rewizyjna dziękując Zarządowi za wkład pracy na rzecz organizacji
wnosi, aby WZC zatwierdziło sprawozdanie finansowe. |